Nu i september genomförs en årlig enkätundersökning om betaltjänster.
Länsstyrelserna i länen Norrbotten, Jämtland, Västernorrland och Västerbotten genomför just nu en årlig undersökning kring hur betaltjänsterna fungerar för privatpersoner, föreningar, företag och kommuner.
Eftersom länsstyrelserna och Post- och telestyrelsen (PTS) vill få en bild av hur dessa tjänster fungerar eller inte fungerar – främst i landets glesbefolkade delar – efterlyser de personer som vill svara på enkäten.
”Vi önskar enkätsvar från personer i alla åldrar och med olika erfarenheter av betaltjänster. Men vi tittar särskilt på hur dessa tjänster fungerar för personer som är äldre och för personer med funktionsnedsättning. För att nå dessa målgrupper samarbetar vi bland annat med Pensionärernas riksorganisation (PRO), men vi behöver hjälp att nå fler”.
Enkäten som är öppen fram till sista september kan besvaras digitalt via länsstyrelsen hemsida. Den som vill ha enkäten i pappersformat kan vända sig till Länsstyrelsen i Norrbotten, 010-225 50 00 (handläggaren Helena Morén).
Som grundläggande betaltjänster räknas:
• Kontantuttag (ta ut kontanter i automat eller över disk)
• Betalningsförmedling (betala räkningar, skrivgiro och så vidare)
• Dagskassehantering (företag och föreningar ska kunna sätta in sin dagskassa).