fbpx

Unga i Pajala i lönetoppen

Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner, bara Gällivare och Kiruna har högre. Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var över 40.000 kronor. "Jag älskar mitt jobb. Att jag och min truck tillför samhället och framför allt Pajala så stora ekonomiska värden känns bra", säger hon. Foto: Matilda Mattsson
Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var på över 40.000 kronor. Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner. Bara Gällivare och Kiruna har högre löner.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

5 kommentarer på “Unga i Pajala i lönetoppen

  1. Lönerabatten dvs skillnaden mellan gruvavtalet och transports avtal är rena kassankon för företaget.
    Vid detta laget har det säkert blivit 100tals miljoner i vinst hos ägarna.
    Hur har det kunnat bli på detta viset, jo detta är ett samarbete mellan Palmespojkar och transportfacket. Det har även godkänt resten av villkoren.
    Tacka sossarna och se till och rösta på dem så det inte gynnar er förare.
    Något för HB att undersöka ??

  2. Som malmbilsförare är du att betrakta som en skit som man får behandla hur som helst!
    Hinner du inte i tid får du glåpord
    Lönen är skit runt 28000:- efter skatt
    Du är som malmbilsförare diskriminerad som ett kollektiv inom Kaunis iron trots vackra ord om diskriminering från Kaunis Iron, än en gång som malmbilsförare är du en lätt utbytlig skit utan värde som lätt kan bytas ut.
    Söker du dig hit lär dig oxå att leva som en skit om du skall stå ut med de ohyggligt långa dagarna på 11timmar per pass

    • Visa mig en arbetsplats där man inte blir behandlad som skit, så söker jag jobb där snarast möjligt! (En lön på 28 har jag ingenting emot.)

  3. Instämmer med föregående inlägg. Är chaufför på malmtransport skulle gärna vilja ha svar på varför det skiljer sig på lönerna mellan truckförare och lastbilschaufförer. Man kanske inte ska jämföra jobb och jobb men själv har jag kört truck så jag vet vad jag pratar om, nog krävs det lite mer av en lastbilschaufför som kör 90 tons lastbil m släp på allmänna vägar halkiga isiga vägar samt mycket trafik. Samhället, trafikverket kräver körkort be CE ykb utbildning, förarkort medans du kan sitta och framföra en truck med B kort innanför stängsel. Skulle gärna få ett svar från ledningen

  4. Höj lönerna för malmbilschaufförerna,dom gör ju ett bra jobb,stort ansvar att köra 90 ton i alla väglag,o sedan får ni chaufförer som stannar kvar.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF