Minoritetsspråken finska, meänkieli och samiska behöver en självklar plats i skolan. Det konstaterar en ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet.
Enligt avhandlingen konstateras att svenska är det språk som dominerar i undervisningen samt skolans visuella uttryck, vilket ”osynliggör de nationella minoritetsspråken och förstärker svenskans starka position”. Vidare behandlas minoritetsspråken som ”enskilda moment i undervisningen, snarare än att integreras i det dagliga skolarbetet”.
– Grundskolan har en viktig roll i att stödja och främja minoritetsspråken, men mina resultat visar att det inte efterlevs i relation till språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språken behöver inkluderas som en naturlig del av skolans kultur i vardagliga aktiviteter och den visuella skolmiljön, säger Theres Brännmark, universitetsadjunkt, i ett pressmeddelande.
Enligt studien befäster den enspråkiga svenska normen i skolan ”maktstrukturer som försvårar användningen och utvecklingen av minoritetsspråk”.
– Att ge minoritetsspråk en självklar plats i undervisningen stärker inte bara elevernas språkliga och kulturella identitet utan bidrar också till ett mer rättvist och inkluderande samhälle, säger Theres Brännmark.
Avhandlingen bygger på analyser av läroplaner, observationer av en skolmiljö, intervjuer med lärare samt elever och lärarstudenters reflektioner kring deras språkliga erfarenheter.