fbpx

Fler laddstolpar för elbilar

Flera nya laddningsplatser för elbilar har etablerats på olika platser i Haparanda kommun.

I dagarna har Haparanda stad installerat klart ett antal publika laddpunkter för elbilar på olika platser inom centrala staden.

Utöver de publika laddstolparna satsar kommunen på laddinfrastrukturen till den egna verksamhetens bilar.

– Elektrifiering gynnar både näringslivsutvecklingen i kommunen och det klimatstrategiska arbetet, säger Sven Tornberg, kommunalråd i ett pressmeddelande.

Under nästa år är målet att utveckla laddinfrastrukturen på landsbygden. Beslut om placering är ännu inte fattat.

Här finns de nya publika laddstolparna:
• Haparanda järnvägsstation (övre parkeringen), fyra platser
• Kuben/Gränsvallen, fyra platser
• Kommunhusets parkering, fyra platser

Inom två veckor kommer ytterligare publika laddstolpar som kommunen etablerar att finnas tillgängliga.

• Parkeringen mittemot gamla vattentornet, Köpmansgatan, fyra platser.
• HaparandaTornio resecentrum, Krannigatan 5, fyra platser.

Flera lokala företag har också befintliga laddstolpar, och fler företag flaggar för att ytterligare utbyggnad är på gång.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

19 kommentarer på “Fler laddstolpar för elbilar

  1. Laddstolparna vid kuben är inte gratis för elbilister. Priset är 2kr/kWh. Bra betallösning via app och kontokort. Stolpen levererar 11Kw AC vilket är ungefär vad en hemmaladdare brukar ge. Stolparna i Mönsterås var helt gratis och blev därför bortplockade.

      • Ladda ned en app som heter Waybler, Laddningen startas och betalas via appen. Hur kom du fram till att det skulle vara gratis?

  2. Laddstolparna vid Kuben har ingen betallösning utan där är det fritt fram att sno el! Visst skickas fakturan till de ansvariga inom kommunen så att inte skattebetalarna belastas? Gäller både elen och installation av laddstolparna.

  3. Det är en Synnerligen krävande människogrupp dessa elbilsägare ..vissa laddstolpar kostar det 5 kr Kw att ladda sin bidragsfinansierade bil.. Även bidrag finns att få om Elbilsägare installerar egen laddpunkt hemmavid. Notabelt är också att laddstolparna vid många affärer tex är placerade på bästa parkeringarna vid ingångarna, där var även handikappparkeringen skall finnas, ofta finns det många fler platser med laddningsmöjligheter än vad det finns parkeringsplatser för handikappade.

  4. Betalas det med med kort,så finns ju alternativa kort.privat ock tjänste kort.tänk på tobleroneaffärens grundare.semesterresan betalades inte med eget kort.

  5. Jag har bara motorvärmare i bilen så går den att använda till det? Ingen el hemma pga dyrt!

  6. Hur betalar man för den el man använder???
    Inte fan ska väl elbilsägare köra gratis!!!??? på skattebetalarnas kostnader!!!??

    • Kalle: Precis som när du tankar din bensin/diesel fordon. När du trycker in kortet så får du ström i kabeln i stället för fossiltbränsle. Istället för oktan så väljer du laddeffekt i Kw.

  7. Givetvis ska elbilsägarna betala då dom laddar sina bilar.
    Annars är det som att erbjuda gratis bensin eller diesel.

  8. Betalar den som laddar själv elen med kreditkort eller annat? Inte har ni väl tänkt belasta kommunens skattebetalare för att elen? Har inget intresse av att betala för dessa laddningar. Var och en bör betala för sin egen förbrukning!!

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Två nya mästare i hästdressyr

Filippa Pirinen och Ella Matila är två unga medlemmar i Haparanda Ryttare som har vunnit varsin klass i DM och Norrlandsmästerskapet i hästdressyr. 

Marsch för rätten att vara sig själv

Årets Pride-tåg avgick från Torneå och landade i Haparanda under lördagsförmiddagen.HB besöker ett familjeevent med allvarliga undertoner. 

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger