Vårt barn kom hem idag och berättade att de haft en hel kemilektion rakt igenom på finska och allt som under genomgången skrevs på tavlan skrevs på finska. Även läxanvisningarna till oss föräldrar kom via Infomentor enbart på finska.
Vårt barn är uppvuxet med sitt modersmål svenska och saknar definitivt tillräckliga kunskaper för att delta i undervisning på finska i annat än just begränsat till ämnet grannspråk som innan varit det enda han haft på finska. Hur kan man med stöd av svensk skollag genomföra ämneslektioner på finska, när majoriteten av de svenska eleverna saknar grundläggande kunskaper i språket för ämnet som undervisas? Spelar ju ingen roll om ni väljer att ta in ryska, spanska, franska eller arabisktalande lärare, om meningen är att eleven inte ska kunna tillgodo göra sig undervisningen! Barnen har nog svårt att koncentrera sig på ens undervisning på enbart svenska. Är det meningen att halva skoltiden i högstadiet med undervisningen ska kastas bort för våra barn?
På vilket sätt motiverar Haparanda kommun att detta experiment med barnen i Språkskolan är en vetenskapligt beprövad metod och att det inte skulle strida mot svensk skollag att tvinga på elever lektioner på ett språk som de inte behärskar? Kravet är att lärare för olika ämnen skall ha tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna undervisa i svensk skola.
Detta begär vi föräldrar få redogjort från BUN, och skolledningen, hur ni bedömt att experimentet inte strider mot svensk skollag.
Skollagen säger till och med om modersmål att eleven ska ha språket i dagligt umgängestal i hemmet och ha grundläggande kunskaper i språket.
”7 § En elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om:
1. språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2. eleven har grundläggande kunskaper i språket.
Modersmålsundervisning i ett nationellt minoritetsspråk ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. Sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket.”
Att hoppa in i 7:e klass vid 13 årsålder på en kemilektion (och andra ämnen) på finska är inget ett barn har grundläggande kunskaper till, genom undervisning några gånger i veckan i grannspråk (på enkla ord och begrepp) som är den enda finska vårt barn och flera kompisar i klassen har. I hemmet talar många av oss enbart svenska.
På vilket sätt har eleverna eller vi föräldrar ”erbjudits” detta som en möjlighet? Beslutet har fattats över huvudet på elever och oss föräldrar som valt Språkskolan för våra barn på helt andra premisser än som beslutats i år – av vem?!
Hade personligen aldrig valt detta om det framkommit innan att i högstadiet ska eleverna plötsligt genomlida hälften av alla olika ämneslektioner på finska som vi vet att de saknar tillräckliga kunskaper i. Är tanken att eleverna ska misslyckas helt med sin skolgång, måste detta vara en perfekt väg att gå!
En mer internationell prägel(?) tyckte vi oss ha läst i tidningen. Finska som internationellt undervisningsspråk för barn med knappa kunskaper tar ju priset.
Arga föräldrar
18 kommentarer på “Halva skoltiden blir bortkastad på Språkskolan”
Det råder fritt skolval i Sverige kan man ju säga..vet inte hur det fungerar mitt i en termin men det borde ju gå att lösa….och tänk nu på alla övriga språkinvalider i Sverige som ej kan få specialundervisning på sitt modersmål…
Annat var det förr, tyckte att lärarna var jättebra, de såg ens personlighet och undervisningen var super, äran till alla lärare på 80-90 talet.. hurraaaaaa.
Min son fick inte gå till språkskolan för att vi pratade finska hemma, men han pratar svenska och finska flytande, vi behövde inte språkskolan för att han ska lära sig finska eller svenska, nej, onödig skola tycker jag…vill bara ha sagt att endast hemspråket måste vara svenska för att gå i språkskolan. tack för att min son inte fick komma dit…
Visst Niklas Olsson har flera av oss föräldrar fått svar på våra frågor som riktats till rektorn – ordagrant exakt lika svar när vi började diskutera upplevelsen våra barn kommit hem med. Samma svar även om vi framfört olika aspekter utifrån vårt eget barn gällande förändringen! Detta visar än engång att man egentligen inte alls vill hantera de individuella frågorna man ställs inför när man genomfört detta – utan dialog!
Får de outbildade okunniga jobba som lärare även åt Språkskolans elever eller bara åt övriga elever?
I slutet på vårterminen var det föräldramöte där vi föräldrar fick information om det nya upplägget på Språkskolan. Ingen förälder var positiv till detta men vi fick till svar från Arja Martinviita att det måste göras av ekonomiska skäl. Det finns inte pengar sa hon bland annat. Att det sedan inte fanns tillräckligt stora klassrum dit både finska och svenska eleverna ryms tillsammans hade man inte koll på. Hur det påverkade arbetsmiljön för eleverna och pedagogerna hade man heller inte undersökt. Ljudnivån, luftkvalitén mm. Alla argument och förslag vi föräldrar föreslog mottogs med samma krassa svar: Det finns inte pengar. Med andra ord Norrbottens bästa skola får inte kosta!
Det verkar som att skolan nu helt styrs av förvaltningschefen för barn och ungdomsförvaltningen och då börjar grundförutsättningarna att vackla. Balansen mellan svenskt och finskt får lida, vilket i slutänden innebär en förlust i anseende för den fina skola det är. Efterlyser en konstruktiv dialog från skolan om det verkligen är som det beskrivs eller om det är frågan om enstaka händelser och hur man gör i framtiden. Syftet med skolan är att eleverna ska integreras mer och mer till att ha gemensamma lektioner, men har det gått för långt och blivit för ensidigt?
De finska eleverna från Torneå har förhoppningsvis också lektioner på sitt grannspråk svenska.
Detta är ett bra sätt så inga elever från den skolan ska kunna söka till vidareutbildningar i Sverige eller Finland. Vill kommunen ha outbildade medborgare i framtiden som varken kan eller förstår de två språken ordentligt? Hoppas detta utreds ordentligt.
Nu inför socialdemokraterna språkkrav för att jobba inom äldreomsorgen och skolorna i hela landet.
Helt riktigt.
Affe! Flytta till Kalix då bor du inte mer i Finland😁 Nu är du alltså på fel land/Finland/Haparanda😂
98% av Haparandas befolkningen är finskspråkig och staden borde egentligen tillhöra Finland och inte Sverige.
Om någon stad i Sverige är ett utanförskap så är det Haparanda.
Tänker att de varit såna här lektioner och läxor redan när vi hade barn där. Dom har lämnat skolvärlden för mer än 10 år sen.
Men barnen fick i alla fall undervisning kors i taket! Många elever på Gränsskolan klagar på att lärare större delen av tiden låtit eleverna leka med ett internetprogram på lektionerna. De har knappt fått någon undervisning! Haparanda kommun i ett nötskal!
Haparanda kommun jagar pengar. Vart tar alla pengar vägen?! Man införde barnomsorgstaxa och då lovades att pengarna skall gå till barnomsorgs verksamheter men där rullar allt på som innan.. sparsamt, stora barngrupper och vi är många som betalar maxtaxa. Att man inte anser att det finns tillräckligt med utbildad personal inom vården och skolan är ju inte konstigt. Utbildade flyr arbetsgivaren Haparanda.. men det är inget ”Haparanda” vill undersöka närmare på. Det examineras lärare varje år och många med examen jobbar inom annat istället. Varför? Kan det vara arbetsmiljöfrågorna som arbetsgivaren inte tar på allvar?
Om hela lektionen genomfördes på finska så har man nog gjort fel här av någon anledning. Jag tror att insändarskribenten redan fått svar av rektor men kommer att undersöka saken själv och återkommer med ett svar i fredagens tidning.
Uppgifterna stämmer tyvärr. Min dotter har bl.a matematikundervisning på finska. Ren och skär skandal.
Niklas Olsson jaja men hela lektioner genomförs på finska. Och skall lärare växla och undervisa på båda språken behöver man kanske förlänga lektionstid till det dubbla. Då undervisningen skall växla på 2 språk. Människor har begränsningar och lärare har sina styrkor i det språk de normalt undervisar på. Inget Ni funderat på i förväg?!