fbpx

Infrastrukturen i Norrbotten brister

Infrastrukturen som binder samman landet brister. Utan transporter stannar verksamheten för många företag men trots det är underhållet underfinansierat och därför försämras funktionaliteten på våra vägar och järnvägar. Den nya regeringen behöver bryta utvecklingen och ta tag i underhållsskulden för att inte Norrbotten ska riskera att mista konkurrenskraft, företag och ytterst arbetstillfällen.

I delar av landet är transportsystemet väl utbyggt, men vägar och järnvägar lider av ett eftersatt underhåll. Så även i vårt län. Gamla synder gör sig påminda och företag vittnar om vägar med potthål och nedsatta hastigheter och ett störningskänsligt järnvägsnät. Infrastrukturen måste framtidssäkras och kapaciteten hänga med när näringslivet investerar.

I juni kom föregående regering med en ny nationell plan för infrastrukturen kommande tolv år, 2022–2033. Planen beskrevs som historiskt stor men problemet var att regeringen föreslog långt mindre resurser till underhåll än vad som krävs. Resultatet blir att befintlig infrastruktur i allt större utsträckning tappar sin ursprungliga funktion och då hjälper det föga att bygga nytt.

Det är dåliga nyheter för företag och tillväxt. När näringslivet satsar är det mycket bekymmersamt att staten inte tar sitt ansvar för vår gemensamt ägda infrastruktur.

I Svenskt Näringslivs enkätundersökning om det lokala företagsklimatet uppger närmare 35 procent av de svarande företagen i Norrbotten att förbättrad lokal infrastruktur är en prioriterad fråga för att förbättra länets företagsklimat.

Enligt en rapport från Svenskt Näringsliv kommer underhållsskulden att öka från cirka 70 miljarder till 137 miljarder kronor kommande tolv år. Siffran utgår från Trafikverkets uppskattning av byggkostnaden för att återställa infrastrukturen till en acceptabel nivå. Om inte den nytillträdda regeringen omprioriterar kommer skulden således att närmast fördubblas. Underhållsarbete som inte blir utfört i tid innebär också att kostnaden framgent blir högre för att återställa en väg eller järnväg till acceptabel standard.

Dåliga vägar orsakar ökade och helt onödiga kostnader för företagen. Försenade varuleveranser, längre körtid eller olyckor är vittnesmål från verkligheten. Sprucken räls, växelfel eller nedrivna kontaktledningar är symptom på ett slitet järnvägsnät. Hastighetsnedsättningar eller omvägar kan också innebära problem för rekrytering av personal om fler avstår från att ta ett jobb eftersom pendlingstiden blir för lång.

Svenskt Näringsliv vill att hela det eftersatta underhållet ska återtas. För att det ska bli verklighet bör Trafikverket upprätta en långsiktig och finansierad underhållsplan för väg och järnväg och regeringen bör skyndsamt ta fram en hållbar finansiering av vår gemensamma infrastruktur.

Hans Andersson

Regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten

Nils Paul,

Expert infrastruktur, Svenskt Näringsliv

VILL DU SVARA PÅ INLÄGGET?

Skicka in en replik via vårt formulär eller mejla den till friaord@haparandabladet.se. Du kan också kommentera nedan:

Kommentera artikeln:

27 kommentarer på “Infrastrukturen i Norrbotten brister

  1. så ”ferumm” tror det blir ändå bättre med en högernatoinalistikt regering med investeringar i norr? är de bara vi i övertorneå som tycker att vi har fått en bra vägstandard med en (s) regering. de är fakta. investeringarna tar ju aldrig slut. och vad tycker du om ditt partis rent ut av lögner med priserna på bränslet? vet att du också som ditt razi parti skyller på” omvärldsläget” fast det läget har inte förändrats före valet eller efter valet. så det var bara lögner från sd som lova dessa lögner. men det värsta är att dom inte ens skäms för deras lögner. är du fortfarande en sd-fan? och varför i så fall?

    • Ser man inte nu hur det fungerar så har man ögonen i baken. Det spelar ingen vem/vilka som ska sitta med makten i Sverige. De är bara marionetter i det globala spelet. Oljepriset har sjunkit med inte priset på bensin och diesel, visst är det märkligt?
      Skog skövlas både här och i övriga världen för att sedan bli biobränsle till b.la våra bilar. Sverige importerar massaved från Brasilien för just den saken. Hur sjukt är inte det?
      S, SD- Det spelar ingen roll egentligen. Om bolagsskatterna ska höjas så skriker storbolagen att de flyttar produktionen utomlands. Då sänker man skatterna till dessa storbolag och vi vanliga knegare får betala tillbaka varenda krona som far utomlands. Det är alltid vi vanliga som ska betala kalaset. Varför är det så?
      När Rödgrönröra suttit vid makten i 8 år(!) så har ingenting gjorts åt just detta. Kan det vara för att de inte kunnat? Eller är det för att någon annan dikterar villkoren?
      Nä! Politiker ser bara om sitt egna hus, möjligtvis sina nära och käras hus. När det kommer till pengar, då har ingen regering något att säga till om…

  2. Riktig sosse: Herregud vilket svammel. E4 snutten från Salmis i till Haparandastad började man planera redan för 12 år sedan. Jag var på stadshuset och tittade på dom första ritningarna. Så lång tid tar det innan spaden rör på sig.

  3. vi har aldrig haft en sån bra vägstandard sen sosse regering tillträdde. se bara i alla tordedallska komminer där befolkningen börjar trilska på alla väg och bro förbättringat som nu sker med en s budget. säger emot en höger statsminister nu blir de bättre innan det blir sämre med vägunderhållet.

  4. sverige med s regeringen har aldrig som tidigare investerat så många miljader i infrsstrukture som dm gör nu. de är bara och se tex i norrbotten där bilisterna börjar koka av ilska på alla dessa vägarbeten.

    • Norrbottens bilister har väl kokat av ilska i många år nu, mest på grund av otillräckligt vägarbete …

      • Zxcvbnm: Kan inte annat än att hålla med dig. Däremot är standarden bättre ju längre söderut i landet du kommer. Bra vägstandard i Norrbotten – Var? Går ju inte att åka rullskidor någonstans.

  5. Ni som rösta på rasisterna i valet är ni nöjda? förresten är ni fortfarande razister? bränslepriserna bara ökar, inte blitte det nått 10 kronor lägre pumppris. på drivmedlet. SD bara ljög med åkesson i spetsen- vad ska man säga om det?

    • Nå politiker är ju kända för att ljuga dagarna i ända, så inte är man väl direkt förvånad, men minns du vilka det var som höjde priserna från första början? Jag har då för mig att det i alla fall inte var SD – för de har väl aldrig utgjort regering?

      • Måste säga att detta var ett av dom konstigaste svaren jag läst på mycket länge. Mattias Karlsson M har börjat fatta hur det hänger ihop tog några månader.

      • @Zxcvbnm:

        Absolut! Dock vill folk minnas S lögner.

        Ett bra exempel var/är Stockholms trängselskatter.
        M gick i val för att dem skulle aldrig bli av. M kommer till styre, gissa vad som händer? Nå man vill ju bara öka dessa och ha ännu mer betalvägar som ändå ska finansieras med höga skatter.

        • Det hade varit bättre att dela av landet någonstans på mitten, så hade vi sluppit sörlänningarnas vanstyre … (Först och främst hade vi behövt bryta med EU, förstås.) Det verkar inte spela någon större roll vilka som styr detta land. Saker tycks bara förändras till det sämre.

    • @ej centern

      Är väldigt tyst om det! Hörde bara en kommentar om det i radio och det var ju P4 som enligt SD är bara propaganda kanal.

      Det här var ju rena lögner. Sedan lär vi nog ha snart samma elpris i hela landet, bara det att vi i norr blir utan stöd. Vi som har det mycket kallare här!

      Men då är det ju när högern styr, det ska vara marknaden som styr och lönar sig inte i norr.

      • Men det var väl S som styrde landet när det började, det där att ”alla måste söderut”? Jag syftar alltså på AMS från 60-talet och framåt.

  6. Sverige har under lång tid skjutit viktigt underhåll på framtiden. Faktum är att Sverige aldrig lagt så lite pengar på underhåll som idag. Det visar en färsk rapport från företaget WSP som kartlagt renoveringsbehovet av svensk infrastruktur. Det är framför allt vägar och va-systemet som ligger mest illa till.
    Samhällskritisk infrastruktur riskerar att kollapsa. ”Om 15–20 år har de här systemen nått sin livslängd – samtidigt. Nu börjar goda råd bli dyra. Men var skall kommunerna spara för att få in pengar till underhåll av tex VVS systemen.. Vad är det som tvingat kommunerna spara på Underhållen av tex VVS…

  7. Nja.. Det kanske inte blir en så stor förändring. Men den bästa förändringen är att storstadspartiet MP inte är med i leken. Nog tror jag att den nya regeringen är mer pålästa när det kommer till den industriella-boomen i Tornedalen, Malmfältet och övriga Norrbotten.

  8. Jo, tjena…
    Int’ tror jag att Åkessons regering kommer att satsa på norra delen av Sverige. Skulle det, mot förmodan, komma slantar till Norrbotten från regeringen, så kan ni vara säkra på att dessa sekiner snabbt kommer att tas tillbaka med den andra handen (t.ex. genom att avskaffa elpris-områdena I-IV) eller så kommer något ljushuvud på, kanske t.o.m ishäxan (!) att Norrbotten är så stort att här finns gott om plats för många kärnkraftverk… (javisst ja, det var visst de läbbiga Liberalerna som hävdade den idéen inför valet 2022).
    Så, rapporten från Svenskt Högerliv – nja, inte är den särskilt trovärdig.

  9. Som att detta inte pågått länge? Det här är åratal av misskötsel av diverse regeringar, t.o.m vänsterstyre med socialdemokratiskt handpåläggning.

  10. Sv. Näringsliv s.k. rankning av kommuners näringslivs politik. Rena svamlet, t.ex. Pajala näst sist av 290 kommuner?? Här har aldrig tidigare varit uppsving i och med gruvan i Kaunisvaara! Rankningen är politiskt, vänster styre ger lägre betyg av företagen av princip?! Lägg ned eran rankning och utbilda istället era företagare i förtags-och samhällsekonomi!

  11. Svensk Näringsliv en part av höger regeringen! Man vet att aldrig tidigare har de satsat mer resurser i underhåll av vägar och nya broar i bl.a. Tornedalen, i glesbygd! Bl.a nya asfalt beläggningar väg 99 genom samtliga byar. I insändaren nämns inget ord om färdig byggandet av Norrbottnia banan! Har Sv. Näringsliv samma uppfattning som höger regeringen att projektet inte är samhällsekonomiskt lönsamt?!

  12. och varför säger den s.k svensk närlingsliv nej i klartext att dom inte vill att norrbottnia banan ska byggas vidare och slutföljas. varför? och bara förlöjligar alla (S) regeringens satsningar på infraktureren i bla tonrdedalen där vi är alla är överraskade på alla investeringar som görs och kommer att göras. så varför ett nej till norrbottniabanan? de här bara förlöjligar svensk närligslivs att dom röstar extrem högern bara för deras att dom tror att ett extrem högerregering skulle göra det bättre. vilket svammel. och företagarna tror att dom är bättre än en bra arbetare som ju arbetar för företagets vinst i bästa fall. de behövs en samordning och inte en liberal eller högerextremistiskt styre. för vi arbetare behöver bra villkor i arb lösheten, sjukförsäkringen n´m.m och det är så vi bygget ett bra samhälle och inte enl sd ett vi och dom svarta samhället.

  13. ingen tvekan om att svensk näringsliv har ”röstat” på den höger nationalistiska regeringen för aldrig tidigare har en (s) regering eller nån annan regering satsat miljarder på infrastrukturen. och det märker man bara i hela tornedalen och i norrbotten. det är projekt från trafikverket i tid och otid. men vad kommer att hända i norra delarna av landet när vi nu har en högernationalistik regering? jo norrbottniabanan kommer att strykas till förmån för en österlänk i stockholm. så investringarna i vägnätet i norra delarna av landet kommer att minska i förmån för skattesänkningar för miljadererna som har rörstat på extrem högern och det har inte vi i norra delarna av landet. det är fakta-

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

FLER DISKUSSIONER

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Två nya mästare i hästdressyr

Filippa Pirinen och Ella Matila är två unga medlemmar i Haparanda Ryttare som har vunnit varsin klass i DM och Norrlandsmästerskapet i hästdressyr. 

Marsch för rätten att vara sig själv

Årets Pride-tåg avgick från Torneå och landade i Haparanda under lördagsförmiddagen.HB besöker ett familjeevent med allvarliga undertoner. 

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans