PAJALA: Senaste veckan har Haparandabladet och Norr Media skrivit om Pajala Airports behov av underhåll och att flygplatsen skulle vara nedläggningshotad. Pajala kommun, som äger och driver flygplatsen, bemöter nu den senaste tidens skriverier. (HB väljer att publicera kommunens bemötande ordagrant).
Underhållet på Pajala Airport är eftersatt och under de senaste ett och ett halvt åren har åtgärder för att hantera underhållsskulden vidtagits och är något som fokuseras på löpande. Flygplatsen är inte nedläggningshotad, det är ett felaktigt påstående som spridits i media. Flygplatsen och kommunen satsar på att kunna utöka dagens reguljära trafik med chartertrafik från Europa, vilket skulle innebära tyngre flygplan och ett stort ökat antal flygningar per år. För att genomföra detta krävs ett större antal åtgärder, underhåll och investeringar.
Kommunstyrelsens ordförande Ulrica Hammarström (S) berättar om några av de åtgärder som gjorts:
– Vi gjorde ett helt omtag vad gäller flygplatsen våren 2021. De senaste ett och ett halvt åren har vi skjutit till betydligt större resurser och gjort ändringar i organisationen. Bland annat har vi tillsatt en ny flygplatsledning med tydligt uppdrag att bland annat arbeta med att synliggöra brister och förbättringsområden och åtgärda befintliga brister i dokumentation och organisation. Regelverk har också förändrats under perioden och även detta har krävt anpassningar.
– Underhållsarbetet med flygplatsen har varit eftersatt historiskt men idag har vi satt upp tydliga ramar och en strategi för att ett långsiktigt och kostnadseffektivt underhållsarbete. Politiken har antagit en 10-årig investeringsplan som skall revideras årligen. Bland annat kommer man snarast möjligt upphandla scanning av banan för att få ett underlag till en underhållsplan för själva rullbanan och möjlighet att se vilka åtgärder som behöver göras och när med tanke på den framtida utökade flygtrafiken, säger Hammarström.
Satsar för framtiden
Ett enigt fullmäktige har valt att satsa på flygplatsens framtid genom att bland annat utöka investeringarna till flygplatsen i budgeten.
– Om vi inte gör de åtgärder som krävs för att ha en kommunal flygplats så är det precis som på andra flygplatser, att det kan bli negativa konsekvenser. Men vi vidtar hela tiden åtgärder för att komma ikapp även med underhållet, vi arbetar för en i alla stycken välskött flygplats som skall utvecklas i en mycket spännande framtid säger Ulrica Hammarström.
HB kommenterar:
Sprider flygplatschefen verkligen rykten?
Nya flygplatschefen vid kommunägda Pajala Airport larmade nyligen fullmäktigledamöterna om många år av eftersatt underhåll som hotar driften på flygplatsen. Budskap var tydligt – kan man inte garantera skicket på banan så kan man inte bedriva flygtrafik.
Och kan man inte bedriva flygtrafik så är flygplatsens existens hotad, vilket framgick i rubrikerna i media. Det är enkel logik.
Flygplatschefens ville få fram ett snabbt beslut om scanning och analys av landningsbanans hållfasthet – något som borde ha gjorts regelbundet under de gångna åren.
Haparandabladet rapporterade om detta, och Norrmedia gjorde samma sak lite senare. Vi gjorde vår journalistiska plikt att informera i en fråga som har stort allmänintresse. Men det var inte vi som hittade på att flygplatsens drift hotades.
Kommunalrådet i Pajala kallar detta för rykten. Flygplatschefen lär har högre kompetens i den här frågan än kommunalrådet. Man har ju bland annat konstaterat dålig dränering och sprickbildningar i asfalten. Det kan snabbt underminera underlaget under asfalten.
Nu verkar det som att kommunalrådet i alla fall tagit tag i problemen, enligt vad hon själv anger. Medias rapporter har haft verkan.
20 cm asfalt
Ett av flera säkerhetsproblem är att asfaltbeläggningen på banorna bara är 20 centimeter. Det räcker för små flygplan, och även för stora charterplan som tar närmare 200 passagerare – men bara vintertid när marken är frusen.
När banan förlängdes år 2007 med 800 meter var avsikten att lägga ett betydligt tjockare asfaltlager som säkrar landning av stora plan även sommartid. Men lägsta anbud på jobbet låg långt över budgeten. Lösningen blev att lägga 20 centimeter asfalt även på den nya bandelen. Charterplanen kom ju ändå bara på vintern.
Men höstarna blir allt varmare. Vad händer om marken inte hunnit frysa tillräckligt när de engelska charterplanen anländer i december?
Det är inte kommunalrådet som behöver ta beslut om landningstillstånd.
/Lars Pekka, journalist som skrev om flygplatschefens budskap
7 kommentarer på “Rykten om nedläggning av Pajala Airport är grundlösa”
Hur kan kommunen lägga sig platt för turistföretag som anställer folk utan kollektivavtal?
Socialdemokratisk satsning?
Äntligen , hoppas den lägs ner. Varför ha något som bara kostar pengar för skattebetalarna . Den skulle aldrig ha byggts.
Ännu ett exempel när politiker anser sig veta bäst och mest om allting. Är det inte dags och lyssna på expertisen för en gångs skull!
Det är bara att öppna lädret om man vill ha en fungerande flygplats. Är det så att tidigare flygplatschefer inte har skött sitt jobb? Gör om – gör rätt!
Redan för nästan ett decennium sedan informerade dåvarande flygplatschefen kommunfullmäktige om problemen med landningsbanan m.m. Bör ha varit någon gång innan hon slutade 2014. Media rapporterade om det en hel del vid tillfället. Är det bara jag, som inte ens bor i kommunen, som minns det här?
Intressant att följa detta, samt bygget av utrikeshallen och vad slutnotan blir på den.
10 miljoners bygge , som utförs på löpande räkning.
Ska kommunen försörja dessa sekter länge till.