fbpx

Skoterklubben efterlyser bättre samarbete

Vi är besvikna över hur olika förutsättningarna är för föreningar här i Haparanda. Haparanda skoterklubb har utfört hårt ideellt arbete för att uppnå den nivå på leder som vi har haft de senaste åren. Det bidrag som kommunen gett (35.000kr) har långt ifrån räckt för att täcka de utgifter vi har i vår förening, då vi förutom ledarbete även har crossbanan i Vuono, sommar som vinter. Med hjälp från olika företag i kommunen och medlemmar har crossbanan blivit en godkänd träningsbana som används aktivt året om. Många andra anläggningar har kommunens hjälp för att få verksamheten att fungera, de får till exempel tillgång till kommunens traktorer, ismaskiner, pistmaskiner, skotrar, arbetskraft och så vidare. En del betalar för arbetskraften, andra inte. Vi tycker att det är konstigt att inte vi erbjuds det stödet, vi är ju trots allt en av de största idrottsföreningarna i Haparanda, med över 500 medlemmar. Dessutom har vi ett flertal aktivt tävlande, barn som vuxna.

Det känns som att man försöker motarbeta oss som förening och underskattar vår kompetens. Man lyssnar inte in vårt förslag vad gäller sänkt ersättning/mil led men istället tillgång till maskiner och redskap. Anledningen till varför vi inte kunnat tacka ja till de 6.000kr/mil led som erbjöds är just för att vi inte har de resurser som krävs för att kunna göra ett bra arbete och vi har inte ekonomi inom föreningen för att köpa in flera maskiner.

Nu har över halva säsongen gått och det finns sträckor som fortfarande inte är sladdade en enda gång. Det gäller inte bara de leder som Jari Niva ska sköta om. De leder som är sladdade håller heller ingen bra standard. Det gäller nästan allt förutom Långträsk.

Man behöver inte vara matematiker för att förstå att det ledarbete som Jari Niva nu ska göra inte kommer bli lika bra som förra året eftersom han nu ensam ska göra det 8 personer tidigare gjort med ett flertal skotrar. Hur snällt är det mot honom? Vi tvivlar inte på att han gör ett bra jobb, men det är svårt för en person att ersätta 8 personers arbete, då han dessutom har ett vanligt arbete utöver ledarbetet.

Det som skoterklubben haft tidigare år samt den sträcka som Kim Innala kört som entreprenör är cirka 19 mil tillsammans. Det tar nästan 40 timmar att köra igenom detta med 1 skoter, om man vill ha en sådan bredd på leden att det på ett säkert sätt går att mötas 2 skotrar samt om man vill ha ett bra resultat. Tänk då på att det kan behöva köras flera gånger under en vecka beroende på hur mycket snö det kommer samt hur mycket det körs efter lederna. Ju mer det körs, desto guppigare blir lederna! Hur mycket mäktar en person med?

Tossa, Lappträsk och Långträsk körde också förra året och de har samma sträcka i år som tidigare. Långträsk har tidigare fått bränslepengar av oss från Haparanda skoterklubb, då det inte var en egen förening som det är i år.

I dagsläget läggs all information ut om leder på Haparanda skoterklubbs Facebooksida. Här kan medlemmar skriva synpunkter och vi kan antingen ge svar eller hänvisa till ansvarig. Alla aktörer inom ledarbetet uppdaterar regelbundet på vår sida. Vi är över 1.000 medlemmar på sidan. Nu söker fritidschefen en ny kanal för samma ändamål. Varför?

Vi vet även att det ska göras tillsyn efter lederna, men detta kan vi tycka är en onödig kostnad från kommunen. Kritiken om dåliga leder eller annat som behöver åtgärdas kommer ändå fram på vår fb-sida. Plus att vi inom skoterklubben privat kör skoter och har koll på underhållet!

Angående ledkarta så undrar vi varför kommunen ska ta fram en sådan? När vi nyss har gjort det och kostat 25.000kr för 1.000 kartor. Det finns säkert 500 kartor kvar. Vi har gett 2 till fritidschefen för att hon bättre ska veta hur de olika lederna inom kommunen går.

När vi valde att ta över skötseln av crossbanan, så fick vi löfte att det skulle fixas sommarvatten dit. Vi har fortfarande inget vatten där. RF-SISU drev ärendet åt oss förra året och då lovade man även de att det går att lösa att det inte är något stort problem, men vi står fortfarande utan vatten. Vi kommer inte kunna utveckla vår verksamhet på crossbanan utan vatten och det känns tråkigt att kommunen inte fattar detta. Haparanda Crossbana är en de få jordbanor som finns i Norrbotten. Kalix har sand, Luleå har sand, Boden har sand, Piteå har sand, Torneå har sand, Gällivare har sand. Vi har flera duktiga cross/skoteråkare, och dessa har framtiden framför sig. Vi har utbildat många barn och ungdomar i guldhjälm, men eftersom vi saknar bevattning så har vi fått genomföra utbildningen i Kalix, vilket är väldigt tråkigt. Förstår ni hur attraktiva vi skulle bli med de rätta förutsättningarna? Alla kan inte gilla hockey eller ridning. Vi måste ha ett föreningsutbud som kan gynna alla!

Vi från Haparanda skoterklubb önskar att kommunen hade ett bättre samarbete med oss som förening, att kommunen löser vatten till banan som utlovat. Vi önskar även att kommunen kunde hjälpa till att hålla öppet banan för allmänheten två dagar i veckan.

Haparanda skoterklubb

VILL DU SVARA PÅ INLÄGGET?

Skicka in en replik via vårt formulär eller mejla den till friaord@haparandabladet.se. Du kan också kommentera nedan:

Kommentera artikeln:

19 kommentarer på “Skoterklubben efterlyser bättre samarbete

  1. För det första så är det väl inte bara medlemmar i skoterklubben som använder lederna!?
    Har tillgängligheten till skoterleder med hur rik du är, vilket kvalificerat skit prat rent ut sagt.
    Det spelar väl ingen roll vilken utrustning du har för att utföra ditt fritids intresse.
    Se till att skoterklubben får rätt förutsättningar för att utföra sitt uppdrag och i med detta öka tillgängligheten till fina skoterleder.
    Det finns rätt personer med rätt maskiner som kan utföra detta.
    Det är bara för kommunen och kontakta personerna ifråga och betala.
    Detta är något som turist näringen och Haparanda kommun har nytta av också.

  2. Höj medlemsavgiften. Om ni är 500 medlemmar som har råd att bränna bensinen i skogen efter lederna så borde ni ha råd att betala för underhållet av lederna UTAN att vi andra ska betala för era nöjeskörningar.
    Det finns ju ingen som behöver lederna för att ta sig till arbetet eller?
    Ta 1000 kronor i medlemsavgift så har ni råda att köpa ny skoter och sladd för att göra fina och snabba leder genom skogen. Dessutom har vi dåligt vatten i kommunen, ska vårat dyra dricksvatten nu pumpas till crossbanan också? Vansinnigt!

    • Vem har sagt att det är dricksvatten som ska användas? Finns väl andra lösningar.
      Kanske är det så att inte just du har ett intresse för att träna skotercross eller motorcross, men det finns många andra som har det intresset.
      Är väl bra med ett mångsidigt utbud av idrottsaktiviteter!!! Man kan inte förvänta sig att alla ska gilla tex hockey eller ridning.
      Tror du att tex HT hockey skulle kunna sköta driften av anläggningen med bara medlemsavgifterna, helt utan kommunens hjälp? Eller Haparanda ryttare? Tycker du att de ska höja sina medlemsavgifter så pass mycket så de klarar sig på egen hand? Hur många medlemmar finns kvar då?
      Hur många familjer skulle ha råd att låta barnen idrotta om alla föreningar tog 1000kr i medlemsavgift? 1000kr i medlemsavgift skulle inte räcka till att täcka drift av varken kuben eller stallet…
      Tycker du att det är fel att kommunen stöttar föreningar ekonomiskt eller med maskiner samt arbetskraft? Det anser inte jag. Man behöver ett samarbete från båda håll.
      Ett mångsidigt utbud av tex idrottsaktiviteter gör även kommunen attraktivare. Det är en investering i den psykiska, fysiska och sociala hälsan samt en investering för framtiden!

  3. Intressant artikel. Kommunen får kritik får att man inte för över skattepengar från vård, skola och omsorg till uppenbarligen hyfsat välmående personer som har råd att köpa skotrar för hundratusentals kronor och bränna upp bensin på nöjeskörning för många tusentals kronor per säsong. Sen har vi ju detta med centerpartistisk kommunalråd och klimatmål och koldioxidutsläpp osv. Måste läsa igen för att se om jag fattat rätt. Kontentan är: jag är ingen kramare av Greta eller MP, och gillar hästkrafter, men betala era spår i snön själva!

    • Anledningen till att vi har publicerat det här som ett öppet brev är för att vi skickat det som e-post den 16/2 till BUN men ej fått något svar.

      Du borde nog kanske läsa det öppna brevet en gång till, för vi efterfrågar vatten till banan och hjälp med att hålla öppet den så att fler har möjlighet att nyttja den.

      Alla sporter är lika viktiga och ska ges möjlighet till utveckling. Föreningarna behöver även kommunens stöd oavsett hur stor plånbok medlemmarna har.

      • Och hur många föreningar tror du happis har? Rätt så många faktiskt och ser ut som att du tror att kommunen har resurser nog för att ge alla föreningar dom stöd som dom vill men nej det går inte. Till och med kommunen har sina gränser hur mycket man kan ge till föreningar för att hålla det rättvist för alla och så att alla får lite stöd men ser ut som att ni tror att ni är speciella, att ni förtjänar mer än andra föreningar. Ni har säkert gjort ett otroligt bra jobb förut men inte så bra att ni kommer före alla andra.

        • Vi vet att det finns många föreningar i Haparanda och alla föreningar är lika viktiga! Kommunen behöver stötta dessa för att de ska kunna finnas kvar samt för att de ska kunna utvecklas. Det ser olika ut för alla. Men med ett bra samarbete så kan man även söka olika bidrag just för att nå en utveckling.
          Haparanda skoterklubb har inte fått något ekonomiskt stöd av kommunen alls i år, även om vi inte sköter skötseln av skoterlederna i år så har vi ändå crossbanan sommar som vinter.
          Vi vill att så många som möjligt ska kunna komma och träna på banan och det skulle ges fler tillfällen för detta om kommunen kunde hjälpa oss.
          Vi vill även ha möjlighet att utveckla banan så det blir säkrare och hälsosammare för våra förare att köra på den. Det är svårt att bedriva en crossbana utan bevattning, det dammar oerhört mycket när man kör och dammet utgör även en säkerhetsrisk. Vi har fått hålla många av våra aktiviteter i Kalix, just för att vi inte kan använda vår egen bana fullt ut då vi saknar bevattning. Vatten är inte något vi kan ordna dit hur som helst på egen hand.

  4. Detta är en liten kommun. Sparkrav på sparkrav på sparkrav. Jag har en asbra lösning på det. GE SPARKEN åt alla sandlådechefer och politiker. Haparanda kommun behöver inte 4 högbetalda chefer/tjänstemän per 1 vanlig arbetare. Dra ner på lönerna för cheferna. Dra ner på lönerna för tjänstemännen. Det är ingen här som behöver 50000+ i lön. Så ska ni se att pengarna börjar synas på annat håll än på politikernas och chefernas bilar och hus och bubbelpooler osv osv.

  5. Konstigt att man har råd att tacka nej till 6000kr/mil Eftersom i luleå och kiruna får dom betydligt mindre och dom sladdar med klubbarnas maskiner och det fungerar. Tycker det är fel att hänga ut kommunen när det är ni själva som tackat nej.

    • Erbjudandet på 6000kr/ mil är jättebra, men de pengarna täcker tyvärr inte den investeringskostnad av skotrar som föreningen hade behövt ta för att kunna tacka ja till avtalet. Skoterklubben äger idag bara 1 skoter och det behövs betydligt fler maskiner för att hinna med den ledsträcka som avtalet gällde. Har man inte förutsättningarna för att genomföra en arbetsuppgift, vore det väl ganska rimligt att tacka nej erbjudandet även om betalningen är bra.

      • Jaja sluta med dom här dåliga förklarningarna och säg som det är, ni försöker bara mjölka kommunen på pengar som resten av den här stan och klaga inte isåfall på kommun när ni tackat nej och va glad med dom spåren ni får eller fa till någon annan kommun.

  6. Mycket sämre kvalitet på lederna detta år, även smalare leder. Många verkar inte ens vara sladdade en enda gång, tråkigt.
    Skyltning både med kryss och navigering behöver det även investeras i.

  7. Vem har råd att köra snöskoter med dessa bensinpriser och dessa maskiner drar ju ohemult med bensin.

  8. Är skoterkörning en idrott? Jag som har haft svårt att se ridning som en idrott, jag hade ingen aning om att skoterkörning också räknades dit. Nåja, det verkar faktiskt vara så att det är jag som har missat någonting … Ordet idrott för annars tankarna till gympalektionerna i skolan (och liknande aktiviteter). Alltid får man lära sig någonting nytt, ibland till och med när man läser insändare i Happisbladet …

  9. Mycket bra skrivet. Kan tilläggas att det överlag känns som att mycket som drivs av/via Fritidsenheten blivit sämre de senaste året/åren, underhållet på anläggningarna, ex. främst Riekkola.

  10. Bra skrivet Haparanda
    Skoterklubb. Förra året var en fröjd å köra efter era leder, tyvärr så är de inte riktigt desamma detta år.
    Haparanda stad! Vakna å ge dem bättre förutsättningar så vi håller oss aktivare!

  11. Ni får söka er till riksidrottsförbundet RF.
    En del kommuner brukar inte betala ut bidrag/stöd om man inte är registrerad hos RF.

  12. Det verkar vara att politikerna som sitter på beslutsfattande position bla. gällande skoterleder, skidspåren till skärgården under våren osv kan inte helt enkelt vad som krävs, vad som kan göras och hur… Dom drar alltid ekonomi, sparkrav som nödvändig orsak för brister som folk lyfter upp.. Jag håller med 100% att lösningen finns när sakkunniga sitter ner och jobbar för lösningen i förväg inte efteråt.. Sakkunniga menar jag skoterleder=skoterföreningen, andra som använder skoterleder, skidspår=föreningar som har med skidåkningen att göra, aktiva i hskt osv. Det fins mycket folk som tar sig med skidor till bla. Hanhinkari på våren när vi har spår dit..säg inte att det är vatten på isen som gör att det är inte möjligt att göra spår, det är bara svammel av okunniga.

  13. Politiker o komunen vakna!
    Om vi ej har skoterleder i komunen som förr, börjar skogsägare bli less ochså när planterad skog blir överkörd. Ungdomar tar skoterkort o har inget ställe o köra. så är det mkt man ser folk som kör på gator o stan när det ej finns öppna leder. Mycket farligt, ska man vänta att en olycka inträfar först? Värt att satsa på lederna med maskiner o pengar samt vatten!

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

FLER DISKUSSIONER

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Förslag: Sju platser där vindkraft kan byggas

Naturskyddsföreningen gjorde för några år sedan en inventering av sju olika platser inom Pajala kommun där vindkraft kan byggas. Käymäjärvi tillhör inte dessa förslag. Samtliga föreslagna parker ligger sydväst om Pajala centralort och på längre avstånd från större byar.

Vattenfall utestängdes från Pajala kommuns Infocenter

HB kan avslöja att Vattenfall stoppades från att informera pajalaborna om vindkraftplanerna i Käymäjärvi i kommunens Infocenter i centrala Pajala. Beslutet togs enligt flera personer av kommunchefen Stefan Millgård, vilket han idag förnekar. Samtidigt stoppade han och utvecklingschefen Fredrik Holmström näringslivsstrategen Erik Mella från fortsatta kontakter med Vattenfall.

En ung man med ett gott hjärta

När Aaron Invall i Haparanda läste artikeln i HB om lilla Filimon som flytt från Ukraina frågade han sin mamma Kati Invall om han kunde ge lite leksaker till Filimon. HB såg till att de fick träffas och Aaron Invall och hans mamma Kati Invall uppskattade att få träffa Filimon och hans mamma och mormor som var väldigt rörda och tacksamma över att det finns så vänliga människor.

Två glädjebesked för Pajala Airport

Pajala får behålla två tur och returflyg per dag enligt ett färskt beslut från Trafikverket som motiverar det med att de lyssnat på gruv- och stålindustrin. Och i fredags lämnades bygglovshandlingarna in för utbyggnad av en ny utrikesterminal på Pajala Airport, som ska stå klar i oktober.

Siktar mot kommunalrådsposten

Med för närvarande tre mandat i Övertorneå kommun siktar Sjukvårdpartiet med Tomas Vedestig som ordförande på så mycket som sju till tio mandat. Han styrde kommunen tillsammans med Tomas Mörtberg, men nu säger han sig vara väl förberedd för att göra det på egen hand.