Det är till hösten möjligt att gå åk 6 i Tärendös grundskola. Jag gratulerar Pajalas kommunfullmäktige till ett enigt beslut i ett infekterat politiskt ärende samt Tärendö och i synnerhet dess pedagoger, föräldrar och elever. Grattis! Det är också bra att det finns en slagsida, i den av politikerna unisont hyllade utredningen som låg som beslutsunderlag, för de mjukare värdena och för det fokus som skall finnas hos en skolhuvudman som tar sitt uppdrag på allvar. Beslutet är rätt.
Det som är bekymrande är att samma församling tog ett annat beslut för fem år sedan, utan att något förändrats, förutom det parlamentariska läget. Inga förändringar som utredningen tar upp ger heller en bild av att något skulle ha förändrats. Det väcker frågor hos mig om det underlag som låg till grund för beslutet då. Språkval bedrevs på distans redan då i skolorna i Pajala kommun, det fanns legitimerade lärare på plats som kunde sätta betyg, hemkunskapen kunde ha samkörts med Sattajärvis åk 6 redan då (tips till lösning, fattades i nya utredningen). Jag hoppas oppositionen idag förstår varför man bytt åsikt i beslut från fem år sedan och fyra år sedan. Jag gör det inte.
Även om beslutet är rätt idag, så är beslutsunderlaget bekymrande. Senaste utredaren har friskrivit sig från ansvar och angett vilken del av förvaltningen hen använt sig av som källa. Det jag saknar i denna utredning är hur mycket timplanerna i kommunen skiljer sig åt mellan åk 5 och åk 6. (faktiskt mer än för fem år sedan) I värsta fall skulle det kunna skilja 242 undervisningstimmar, cirka 40 procent av en lärartjänst. Utredningen anger maximalt 13 procent. 6:orna har hemkunskap och språkval som tillkommer vilket anges i utredningen. Däremot att det skiljer över 60 timmar totalt för åk 5 och 6 anges inte. Inte heller att 6:orna har mer Idrott, musik och bild om totalt 38 timmar ej heller att 5:orna har mer matematik och elevens val om ca 87 timmar. Mycket av det jag här ”kompletterar med” kan lösas resurseffektivt med kloka beslut men inget presenterades i utredningen.
Det är även bekymmersamt att förvaltningens utredningsutfall är så följsamt till vad politiska majoriteten från början anser inför ett beslut. Ingenting av större betydelse har hänt på fem år, ändå ger samma förvaltning underlag som renderar i diametralt olika beslut. Det är inte tryggt för någon del av Pajala kommuns verksamhet när byapolitiken flyttat in i förvaltningen.
Våra lokalpolitikers nyckfullhet skapar en oro för elever och föräldrar och sannolikt en usel arbetsmiljö för personal i byarna som springer fortare och fortare för att täppa luckor i ekonomi och annan resurstilldelning för att inte byns välfärd skall stå på röda siffror vid årets slut. För Tärendös del kommer detta glädjande besked att leda till längre skoldagar på skolan för skolans elever och därmed ett ökat behov av tillsyn. Personalen förväntas springa ikapp det – gratis – för byns skull.
Det får inte vara slumpens skörd varför och hur man gör förändringar i skolstrukturer. Beslutet kring åk 6 i Tärendö vilade inte på en trygg saklig grund för fem år sedan och gör det inte idag heller. Lärarnas Riksförbund har länge strävat efter en stabilare ledning av svenska skolan i form av ett ökat statligt inflytande och ansvarstagande. Pajalas kommuns illa motiverade strukturella omkastningar visar tydligt på varför.
Mikael Kemi, ordförande för Pajalas LR-förening