fbpx

På Seskarö fungerar skolan – varför inte i Haparanda?

Bäste politiker i Haparanda Stad. Med åter vrede i hjärtat skriver jag nu detta. Som förälder har jag iakttagit skolstrukturen i flera skolor i Haparanda och söker nu med ljus och lykta svar på varför elever som varit på mellanstadiet på Seskarö skola, och som haft bra betyg där, plötsligt börjar få flera F när de börjar på Gränsskolan.

Bara under den första höstterminen får fler barn F. Jag har iakttagit, som jag sa, och kommit underfund med en märkvärdig sak. Nämligen, så hör ingen av lärarna av sig till hemmet. Vi som föräldrar vill veta hur det går för barnen i skolan.

På Seskarö hör lärarna direkt av sig till föräldrarna om barnet riskerar att hamna under lägre betyg. Det är där, som jag vill efterlysa mer dialog. Helt konkret, som till exempel en liten pling eller telefonsamtal till föräldern. Det är ingen stor grej och tar några minuter att samtala om hur det går i skolan.

Nu är vi så lyckligt lottade att ena föräldern är hemma under dagarna. Hen undervisar barnen extra och ser till att ogjorda uppgifter blir gjorda. Det här är ett problem som politiker så gärna vill blunda för här i Haparanda.

Ett överfullt högstadie med för lite resurser. Det är inte rätt att börja diskutera om resurser och barn vid samma bord. Resurser, eller avsaknad av resurser rättare sagt, ska inte behöva påverka barnens utveckling och rätt till en bra skola, vilket de finns lagstiftning bakom.

Jag är ytterst frustrerad. Jag kräver att detta med barnsaken tas allvarligt i vår stad. Det är den elfte stunden att göra något åt saken!

Jag ser att det verkar som att kommunens ledning har i agendan att bespara och knipa från barnen och unga. Det är en officiell hemlighet egentligen.

Så, undrar ni ännu varför det är så lite barn i kommunen? Just därför: ni satsar inte på det som ytterst mycket är i behov av tillgångar, barn och unga. Det är därför.

Som barn är det ytterst otryggt när vuxna börjar tala om besparingar i skolan, eller till och med att skolan hotas att läggas ned. När ni gör politik, spara aldrig från barn och unga. De är vår hopp, och de är vår framtid. Dit ska ni satsa och sluta genast med erat trams med skolorna!

Ge personalen bra arbetsvillkor, så att de gärna tar en tjänst som skapar både nyfikenhet och utmaning, och som gör att de med leende läppar går till jobbet varje dag.

Skapa även trivsel för barnen, så att de med leende hjärtan vill gå till skolan varje dag. På Seskarö fungerar det, så varför inte i Haparanda? Bara ta tjuren vid hornen nu!

Gåsmamman

VILL DU SVARA PÅ INLÄGGET?

Skicka in en replik via vårt formulär eller mejla den till friaord@haparandabladet.se. Du kan också kommentera nedan:

Kommentera artikeln:

13 kommentarer på “På Seskarö fungerar skolan – varför inte i Haparanda?

  1. För övrigt kan jag bara konstatera att Fria Ord på HB börjar via notarius publicus vara rena lättmjölken.
    Det kan ni fortsätta med men det blir också utan mig…..

    • När ordet är fritt kan det bli både tungt och lätt. Men menar du Fria Ord i tidningen eller kommentarsfältet på HbWebben?

  2. Att jämföra en byskola med stora skolor i Haparanda är ju ett självmål utan dess like ….

    Som dopade och odopade …;-)!

    Vill gärna att mitt barn skall gå skola med 2 andra 😂

  3. På Seskarö fungerar skolan, varför inte i Haparanda! Varför? En märklig och okunnig fråga. Seskaröskolan har 34 barn, Gränsskolan har cirka 300 elever, en del tonåringar. Marielund ungefär samma antal.

    • TVEKSAMT!!!
      Men politikerna i kommunen struntar i detta. man undrar om de bara är intresserade av att lyfta arvoden!!

  4. Sedan har vi en fråga om planering framåt då kommunen satsat på vackra naturskönt belägna tomter. Blir väl inte lättare att sälja kvarvarande tomter om det hotas med skolnedläggning. Eller att fylla dom lägenheter som står tomma idag.
    Sågverket har precis startat igen efter några års träda och många yngre har börjat jobba där i den 40 pers starka styrkan. Några har redan flyttat ut med familj och troligen kommer fler. Kanske dags för kommunen,hembygdsföreningen att promota Seskarö?
    Men attge upp,det är inte seskaröbor kända för att göra så ni unga driftiga därute på ön upp på barrikaderna och sök lösningar.
    Lycka till!

  5. Nu är det väl ändå inte så att Seskarö skola står utan barn till skola eller förskola eller har jag missat nåt?
    Självklart finns det en gräns för när elevantalet är för lågt men vad säger att den gränsen är 25?
    Kvaliten på undervisning är knappast beroende av antalet elever utan av pedagogernas arbete och kunnande.
    Minns när jag hade förmånen att gå i denna underbara skola och läraren fick lite extra tid för mig och mina tankar i vissa ämnen. Det följde mig i många år och var berikande hela studietiden. Självförtroende,målmedvetenhet,studieglädje var bara några av de saker jag och många med mig fick med sig tack vare den familjära miljön på Seskarö skola.
    Du verkar också vara byggnadsingenjör eller kanske byggnadskontrollant då du vet att skolan är i behov av väldigt stort underhåll? Skolan har stått där sedan 1917 och har gradvis renoverats och bör vara K-märkt så inga stora ingrepp får göras.
    Är ditt inlägg politiskt motiverat eller anar jag lite missunsamhet då du inte jobbar på Seskarö skola?

  6. Jag håller med, även lunchmaten i skolan, som jag hörde från barnen är inte ätbar, är det sant, jag hörde från många barn, de hoppar över lunchen! vilket är så dåligt för växande barn.

  7. Vinsten blev tid till att utveckla!

    Det går på något sätt att förstå de styrandes tanke inför Bunau men tillvägagångssättet blev helt galet. Gissningsvis ville de styrande ge information till en mindre skala politiker för att sondera terrängen inför en stängning av skolan så att man ev. kunde gå vidare med det till nämnden. Varför ville man annars spara 7 miljoner och sparförslagen med stängningen av skolan var på totalt 7 miljoner. Någon kan här opponera sig att det fanns ”många förslag”. Ja, men alla förslagen skulle godkännas för att spara 7. 7 underskott mot 7 besparing. Egentligen fanns det alltså bara ett förslag.

    Visst kan man diskutera och ge förhandsinformation, prata ihop sig för att vinna en majoritet, men som det här hanterades blev det totalt fel och skapade både ilska och oro på ön.

    En försiktig bedömning är att det idag inte finns någon majoritet för en nedläggning av skolan och därför kommer troligen inga förslag om detta göras i alla fall de närmaste två åren, vilket i sin tur betyder att det troligen inte blir några diskussioner om detta under denna mandatperiod.

    S och V sköt sig rejält i foten men räddade troligen med detta vådaskott kvar skolan under en mandatperiod till! Att öns skola nu iaf står på ett friskt ben ger öbor och kommunens politiker och företagare inte minst, tid att utveckla denna fantastiska pärla!

  8. Intressant insändare tycker jag, tyvärr kan den vara rent kontraproduktiv, om gåsmammans avsikt förutom att kritisera Gränsskolan är att argumentera för att behålla Seskarö skola.
    Man kan se det som gåsmamman gör, men tänk om sanningen är att betyget F på Gränsskolan beror på att kunskaperna man fått från Seskarö skola är undermåliga och att eleven därför inte når högre på Gränsskolan? Jag gick själv på Seskarö skola för länge sedan och har senare tyvärr konstaterat att undervisningen där inte höll måttet, mängder med saker berördes inte osv. Noteras bör att de lärare jag hade då är pensionerade sedan länge, och mitt inlägg är inte riktat som kritik mot de lärare som nu arbetar på Seskarö, men är samtidigt en stilla undran kring var felet ligger, Seskarö skola eller Gränsskolan? Tyvärr är min erfarenhet genom livet, både genom mina egna barn och också genom min fru som är lärare att det är ganska vanligt att byskolor erbjuder en trivsam skolgång, men där just kunskaperna blir lidande. Gåsmammans kritik mot Gränsskolan kan jag i övrigt inte säga något om, men jag hoppas Seskarö skola får vara kvar.

    • Jag har också haft förmånen att gå på Seskarö skola och hade kanske samma lärare som du hade,vad vet jag. Men det jag vet är att undervisningen höll bra klass då som nu och inte var vi sämre kunskapsmässigt än andra elever när vi kom till Gränsskolan.
      Egna upplevelser är inte alltid signifikativt för helheten ska man komma ihåg.
      Att sedan en liten byskola som har duktiga lärare med erfarenhet som på Seskarö idag gör elever trygga,lyssnande och med goda kunskaper.
      Ska man tro på undersökningar och ”skvaller” så har det funnits problem på Gränsskolan och kanske fortfarande finns så om det ska bli ”Sveriges bästa skola” så får man steppa upp.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

FLER DISKUSSIONER

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

En hel del fisk och strålande väder

I söndags var det några kallgrader och inte ett moln på himlen när pimpeltävlingen Vuononappet genomfördes med över 100 deltagare. 

Pensionär tog chansen att bli en skolmormor

Två timmar i veckan kommer skolmormor Margareta Tengberger till Aspstrandens skola och läser med eleverna. Hennes lön är uppskattning och glada tillrop från barn. 

Tornedalskvinnornas historia lyfts fram

Utställningen ”Kvinnans röst – Kvinnobilder från Tornedalen” på Tornedalens museum invigdes på den internationella kvinnodagen. 

Inga-Lisa är hela byns mommo

Inga-Lisa Johannessens hus fylls dagligen av små och stora barn. ”Vi har alltid haft lånebarn”, säger Inga-Lisa om att vara hela byns mommo. 

Jenni Venäläinen sjöng före i den karelska sången.
Artist lärde ut 2 000 år gammalt instrument

På Kalevaladagen fanns det chans att delta i en workshop och prova på det finska nationalinstrumentet kantele på Sverigefinska folkhögskolan.