fbpx

Replik: Ett övergrepp på sanningen

Replik till tidigare inlägg av Tage Alalehto, senast ”Fel om skallmätningar och försvenskningsprocessen” i Haparandabladet 2020-06-05:

Förmodligen, som det förefaller, är Tage Alalehto och jag överens om att man utifrån några enskildas öden i Tornedalen inte kan dra några generella slutsatser om befolkningens i dess helhet.

Om jag tolkat Alalehto rätt skriver han, att tornedalingarna inte tvingats anamma det svenska språket, och att övergången till svenska inte skett motvilligt. Tornedalingarna i allmänhet var inte negativa till försvenskningspolitiken. Detta innebär, som jag och som det synes många andra anser, att det vore fel av den svenska statsmakten att be tornedalingarna som kollektiv om ursäkt för påstådda övergrepp.

”Skulden” för försvenskningen lägger Alalehto åtminstone delvis på laestadianerna, en i mina ögon djärv slutsats. Mina studier från anno dazumal pekade inte på något sådant samband. Finska var som den initierade känner till något av ”lingua sacra” (det heliga språket) inom åtminstone stora delar av den laestadianska trosriktningen. Det är för övrigt en starkt idealiserad och spekulativ bild av tornedalingen före laestadianismen som Alalehto för fram. Tornedalingen besatt med hans ord ”mod, framåtanda och entreprenörskap” före den tiden, egenskaper som laestadianismen sedan skulle ha ”underkuvat”.

Något som STR-T i sin propaganda gjort stor sak av, och som man försökt tänja på i det längsta är skallmätningen (kraniometrin). Intressant nog avdramatiserar Alalehto denna och påpekar som många andra, att den förekom över hela landet, och som kriminolog vet han också att berätta att den använts i relativt sen tid inom hans gebit.
Men sina egna insatser i mytbildningen har Alalehto nogsamt undvikit att redogöra för tidigare. Barn från tornedalska hem fick i viss utsträckning möjlighet att under sommarloven vistas i svensktalande bygder i Norrbotten. Att detta skulle ha ingått i försvenskningsprocessen har inte jag och knappast heller Bucht på något sätt förnekat. Naturligtvis ingick resorna till och vistelsen i svensktalande bygder i Norrbotten under sommarloven i en medveten politik. Men det är den groteska jämförelsen som upprör. Att på något sätt ens antyda att den brutala behandlingen av de grönländska (inuitiska) småbarnen i Danmark och ferieresorna som de tornedalska barnen gjorde på något sätt skulle vara likartade är ett övergrepp på sanningen. Att Alalehto sent omsider försöker svara och försvara sin insändare gör inte saken så mycket bättre, snarare tvärtom.

I sitt allmänna resonemang förefaller Alalehto inte acceptera att Sverige såg annorlunda ut på det sena 1800-talet och det begynnande 1900-talet. Sverige styrdes inte demokratiskt, och tornedalingen behandlades i grunden inte annorlunda än den övriga landsbygdsbefolkningen.
Vi levde med ett demokratiskt underskott för dryga hundra år sedan och bakåt. Jag djärvdes tidigare påpeka att det nog brustit senare också, inte minst då STR-T fick den makt och det inflytande organisationen numera har.

Karl-Erik Nyström

VILL DU SVARA PÅ INLÄGGET?

Skicka in en replik via vårt formulär eller mejla den till friaord@haparandabladet.se. Du kan också kommentera nedan:

Kommentera artikeln:

1 kommentar på “Replik: Ett övergrepp på sanningen

  1. En förtryckt lär se sig själv genom förtryckarens ögon. Det har hänt i Tornedalen. Man vill ju omforma sig själv till en sådan, som förtryckaren accepterar. Man ha ju ingen makt över det att vara annorlunda. Som minoritet är man maktlös. Därför har majoriteten skyldighet att skydda de som tillhör minoriteten. Det skedde inte i Sverige. T ex finskspråkig litteratur var kriminaliserad att ha på biblioteker i Tornedalen. Man kunde som tornedaling söka statliga tjänster fr o m 1920-talet, det var ju diskriminerande. Men jag förstår att man använder olika typer av psykologiska försvarsmekanismer, som förnekandet, förträngandet, positivism, för slippa se det som finns kvar; ångesten.

    Det har ju varit ren etnisk rensning. Det är ju den katastrofen som många har mött; indianer (amerikansk ursbefolkning), inuiter, samer, aborginaler, tornedalingar i Sverige. Skåningar också fr o m 1600-talet. Det var samma mekanism de mötte när Sverige inkluderade vissa delar av Danmark till sitt rike. Men resultaten blev inte så håningslös. Skåningarna har i dag en sund självbild, de är stolta över sig själva, har en egen flagga osv. Men de förnekar inte sin historia. Det är skillnaden det. Tornedalingarna förnekar sin historia.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

FLER DISKUSSIONER

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Två nya mästare i hästdressyr

Filippa Pirinen och Ella Matila är två unga medlemmar i Haparanda Ryttare som har vunnit varsin klass i DM och Norrlandsmästerskapet i hästdressyr. 

Marsch för rätten att vara sig själv

Årets Pride-tåg avgick från Torneå och landade i Haparanda under lördagsförmiddagen.HB besöker ett familjeevent med allvarliga undertoner. 

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans